Gezondheid en Verzorging

Van gezonde voeding krijg je een gezond gebit

Bepaalde voedingsmiddelen zijn niet goed voor je tanden. Wanneer je eet, krijgen de normale gezonde bacteriën die in je mond leven ook te eten. Ze eten liever koolhydraten, vooral zetmeel en suikers. Terwijl de bacteriën eten, maken ze zuur aan. Dat zuur blijft rondhangen en tast de tanden aan en veroorzaakt tandbederf.  Je lichaam kan op natuurlijke wijze tegen zuuraanvallen vechten door de voedingsstoffen die zich in je speeksel bevinden.  

Er zijn twee manieren om je tanden te ondersteunen om gezond te blijven 

  1. De eerste is om je lichaam de juiste voeding te geven voor in je tanden. Je tanden zijn opgebouwd uit een structuur van mineralen, zoals calcium en fosfor. Tanden bouwen die structuur voortdurend op en hebben veel mineralen nodig om sterk en gezond te blijven. 
  2. De tweede manier is het creëren van een gezonde omgeving voor je tanden. Belangrijke voedingsstoffen zoals fluoride helpen de beschermende laag rond je tanden en het glazuur te versterken. Door bepaalde voedingsmiddelen te eten, kun je je mond ook helpen de zuurgraad rond je tanden onder controle te houden. 

Vervelende klachten zoals tanden knarsen, tandplak en andere tandproblemen wil je natuurlijk voorkomen

4 tips voor een gezond gebit 

  1. Eet calciumrijk voedsel

Je botten en tanden zijn als een opslagcentrum voor calcium en andere mineralen. Als de rest van je lichaam wat calcium nodig heeft, wordt het uit de botten en tanden gehaald. Dit betekent dat je elke dag voldoende calcium nodig hebt om te vervangen wat je verloren hebt. De voedingsmiddelen met het hoogste calciumgehalte zijn zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt.  

  1. Verminder je suikerinname

Om gezonde tanden te behouden, is het verstandig om niet te veel suiker te eten. Denk hierbij aan snoep, koek en frisdrank. Deze voedingsmiddelen blijven langer rond de tanden hangen en zijn hierdoor moeilijker weg te spoelen. Hierdoor blijft de zuurgraad in je mond langer op een hoger niveau, waardoor je tanden langer risico lopen op tandbederf.  

  1. Eet verse groenten en fruit

Verse groenten en fruit bevorderen de mondgezondheid op een aantal manieren. Ze zijn een goede bron van vitamine C die een gezonde mond en tanden bevordert. Daarnaast stimuleren ze ook de speekselproductie. Speeksel bevat belangrijke voedingsstoffen die het gebit versterken. Groenten en fruit hebben een hogere inname van vezels, waardoor je minder kans hebt op ontstekingen en ziektes. Heb je last van aften? Dan komt dit vaak door verminderde weerstand. Door gezond te eten en genoeg vitamines binnen te krijgen kun je gemakkelijk een aft verhelpen. Het is belangrijk een aft te verhelpen, omdat het veel ongemak en pijn kan opleveren in je mond.   

  1. Eet niet te vaak

De hoeveelheid gegeten koolhydraten is niet zo belangrijk als hoe vaak het wordt gegeten. Onderzoek toont aan dat het ongeveer een half uur tot een uur duurt na het eten om de neutrale pH-waarde in de mond te herstellen en mineralen in het tandglazuur te herstellen die verloren zijn gegaan door zuuraanvallen. Het is verstandig om ongeveer 6 keer per dag een eetmoment in te lassen: ontbijt, lunch, avondeten en drie snack momenten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
ajax-loader