Zakelijk

Online marketing tips

In deze mooie informatieve nieuwsblog kun je meer te weten komen over het volgende onderwerp: Nieuws over: Online marketing tips. Inclusief een mooie Youtubefilm. Bron: Pure Internet Marketing

Vandaag deel ik mijn lessen uit acht jaar online marketingervaring. Hallo, mijn naam is Fabian en vandaag wil ik je meenemen door mijn lessen van de afgelopen 8 jaar in online marketing. Het eerste leren, dat heeft alles te maken met een doel. Dat is misschien een beetje cliché voor jou als online marketeer, maar het is wel waar. Het heeft allerlei voordelen, dus je vraagt je van alles af over wat mijn doel is. Het maakt het veel makkelijker om richting te geven, te laten zien dat je het goed doet of niet, maar ook om te beoordelen of iets kans van slagen heeft of niet. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de vier momenten en dat is het belangrijkste, maar daar moet je wel een doel voor stellen. En of dat nu voor Google Ads is of voor SEO of welk kanaal je ook gebruikt, alles begint met een doel en zorgt dus voor progressie. Het laatste voordeel van beginnen met een doel is dat je minder snel verdwaalt in de waan van de dag.

Leerpunten over data

Als je merkt dat je jezelf ergens in gaat verliezen, zodat je misschien te gedetailleerd wordt, moet je teruggaan naar het oorspronkelijke doel dat je hebt voorgesteld en van daaruit kun je het in perspectief plaatsen he heeft dit invloed op wat je momenteel bezig. Vandaar een beetje van dat cliché want ja je hoort het vaak he, we beginnen met een doel bla bla bla maar zeker in online marketing, omdat het nogal data gedreven is, is het essentieel om dat goed in kaart te brengen voordat je aan al het andere gaat beginnen dingen doen. Mijn tweede leerpunt gaat over data, ook een die natuurlijk een koopje is in online marketing, maar zeker ook een essentiële. Wat ik heb geleerd is vooral dat alles draait op data, maar de belangrijkste vraag die je moet stellen is: wat doe je ermee? Zeker omdat het anders een gevoel blijft want ja, alle data die je eigenlijk hebt, er is altijd wel een antwoord te vinden of dat goed of fout is en dat is nu net de valkuil. Het is makkelijk om veel data te vinden maar begint eigenlijk met een stap eerder, wat wil je uit die data halen? Of het nu uit Google Analytics komt, waar je enorm veel data, stromen, rapportages etc. hebt.

Een campagne opbouwen

Je kunt er uren in kwijt zijn, maar eigenlijk voordat je Google Analytics opent wil je eerst de vraag stellen wat moet ik wil je er vanaf? En ga je op zoek naar specifieke data, dan komt de kracht pas echt naar voren. Leren 3, dat gaat eigenlijk over niet te snel willen gaan. In je enthousiasme, en zeker bij het gebruik van nieuwe kanalen, wil je snel zijn. Je hebt een fantastische campagne opgebouwd, je hebt hem neergezet, je drukt op de knop voor bijvoorbeeld Google Ads en je verwacht direct resultaat, maar dat is nu net de grootste valkuil van alle online marketeers. Gun jezelf de tijd om data te verzamelen, zeker met een wat langere klantreis en dat bedoel ik met kijken als ik een pen koop is die vrij kort, google het en kijk bij een paar winkels en je koopt het. Maar als je bijvoorbeeld een auto gaat kopen is de customer journey vele malen langer, het kan wel een half jaar duren voordat je daadwerkelijk de beslissing neemt om die auto te kopen. Juist daarom kun je na een paar maanden nog geen conclusie trekken over de data die je ziet, omdat die customer journey, die conversie, vele malen later komt. Geduld is hier absoluut een schone zaak.

Voice search

Daarnaast is het, ook als je niet te snel wilt gaan, ook een beetje een valkuil om te veel tegelijk te doen, waardoor je de kanalen eigenlijk niet optimaal benut. Dus mijn advies zou zeker zijn om een goede roadmap te bepalen, een goede structuur, want alleen dan boek je echt resultaat. Mijn vierde leerpunt die ik graag met je wil delen is de hoge mate van innovatie in het online landschap en dat dat ook een valkuil is voor jezelf als online marketeer. Wat ik de afgelopen jaren veel heb gezien is dat je snel je aandacht verliest omdat je denkt dat dat interessant is of dat nieuw is, denk aan zaken als voice search bijvoorbeeld of andere dingen die echt interessant zijn en waar je meer uit wilt halen van. Neem dat altijd terug naar de organisatie waar je werkt want vermoedelijk voor veel organisaties is dat nog niet van toepassing en kun je je er makkelijk in verliezen omdat het super interessant is maar je gaat er geen impact mee maken. Dat is echt iets dat altijd wordt onderschat. Mijn vijfde leerpunt betreft de evolutie van organisaties waarbij ik betrokken ben geweest.

Winkel of een webshop

Van de betekenis dat mijn klant niet online is naar iedereen online en dat zie je nu steeds meer gebeuren, dus het creëren van draagvlak in organisaties is voor veel marketeers ontzettend moeilijk, maar eigenlijk zakelijk essentieel in het succes van een bepaald project of kanaal. Wat ik vaak zeg is zeker bij ondernemers of de combinatie tussen winkels en een webshop bijvoorbeeld dat de website eigenlijk veel meer een etalage is. Dus als je veel meer gaat spreken vanuit wat een ondernemer verstaat, dus vanuit een perspectief, als je etalage in plaats van oh we moeten ook iets met de website, wordt het veel tastbaarder en veel begrijpelijker wat je eruit kunt halen en hoe het ook online werkt met de shoppers. Wat ik ook op het gebied van website en online zou willen toevoegen, is dat ik de afgelopen jaren heb ontdekt dat de homepage eigenlijk zwaar overschat wordt. Ik zeg altijd dat als er verkeer binnenkomt, bezoekers op de homepage binnenkomen, dan kennen ze je eigenlijk al of hebben ze van je gehoord of wat dan ook. Dat is vaak de enige manier om binnen te komen. Via een zoekmachine is het bijvoorbeeld meestal veel productgerichter, servicegerichter waarnaar iemand de website bezoekt.

Mediabudget

Vaak zie je een homepage helemaal niet meer in het pad zitten, dus een homepage heeft veel meer een navigatiefunctie dan echt een online marketingfunctie met als doel traffic binnen te halen. Dat is er een die zwaar overschat wordt. Mijn zesde leermoment gaat over mediabudget. Mediabudget is natuurlijk het budget, de euro’s die je gebruikt om Google Ads of Microsoft Ads of Facebook Ads te gebruiken, of waar je voor betaalt, bijvoorbeeld views of clicks, maar hoe je het instelt. Wat ik de laatste jaren vaker zie, is dat mediabudget soms als doel wordt gebruikt, maar eigenlijk helemaal niet. Het is een voorwaarde, een middel om je doel te bereiken, maar het is geen doel op zich. Bij mediabudget is het veel meer een kwestie van omdraaien, wat wil je bereiken? Dan kun je bepalen welk budget hiervoor nodig is in plaats van welk budget ik heb en wat kan ik bereiken? Dat is een beetje raar want dat is een beetje het verschil tussen een bedrijf dat erg online minded is en zo denkt en de traditionele bedrijven, want die hebben natuurlijk vaak wat meer vaste budgetten maar dat is een heel belangrijk verschil om goed te zijn denk erover na, is echt een middel en geen doel op zich.

Google Ads activiteiten

Tot slot, wat ook bizar is als je erover nadenkt, is dat je ook veel mediabudget op jaarbasis krijgt, wat op zich niet zo spannend is, maar het is dat veel bedrijven een manier hebben om te budgetteren die, als je niet je budget van het voorgaande jaar niet opmaken, jij. Als je een vraag krijgt van hé, dan heb je het nieuwe jaar ook niet nodig. Dat is eigenlijk een beetje krom waardoor je aan het einde van het jaar of aan het einde van de maand soms nog veel budgetten moet gebruiken, bijvoorbeeld Google Ads of andere activiteiten nog vol pushen puur om ervoor te zorgen dat je heb het budget weer in het nieuwe jaar. Dat is altijd heel krom en mijn mening daarover ligt altijd in het feit dat het in de organisatie niet duidelijk is hoe dat spel nu eenmaal werkt. Dat het niet zo is zoals vroeger met een reclamebord langs de snelweg, dat het maar voor een x-periode staat en ja we denken dat er al veel kan, we weten ongeveer hoe mensen voorbij komen maar dat doen we niet’ niet weten of ze het zien enz. Met online is het natuurlijk superflexibel, we kunnen de aan- en uitknop in 15 minuten indrukken en al dan niet zichtbaar zijn. Het is dus een erg kromme manier om een budget uit te geven, daarom is het grote leren dat het een randvoorwaardelijk budget is, maar geen doel op zich. Leren 7 en ook het laatste leren is toch weer een combinatie naar offline, wat natuurlijk verrassend is voor online marketeers.

Conclusie

De afgelopen jaren heb ik gezien dat eigenlijk de combinatie tussen offline en online nog steeds super krachtig blijft. Of dat nu een combinatie is met radio- of tv-reclame of andere vormen van offline marketing, denk aan bijvoorbeeld beurzen, maar de kracht van die combinatie komt veel terug. Door een tv-advertentie stijgt het zoekvolume vaak, de naamsbekendheid stijgt en daar profiteer je online direct van. Ben daar ook niet vies van, natuurlijk zullen budgetten steeds meer verschuiven van traditioneel adverteren naar online maar ik heb gezien en geleerd dat dat helemaal niet zo is, ik dacht in het begin heel anders, toen dacht ik echt alles online, maar dat die mix veel kan helpen. Zeker voor de wat merkbewuste bedrijven. Zo dat waren mijn 7 lessen uit 8 jaar online marketing, hopelijk heb je er wat aan en als je vragen hebt, laat dan een reactie achter en dan kunnen we sparren over een van de onderwerpen.

Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!

 

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also
Close
Back to top button
ajax-loader