Werk en OpleidingZakelijk

Intervisiebegeleider

Als bedrijf of organisatie streeft u ernaar om de hoogste kwaliteit te leveren en het beste uit uw medewerkers te halen. Maar het kan gebeuren dat medewerkers langs elkaar heen werken, niet van elkaars werkzaamheden op de hoogte zijn. Terwijl het beste resultaat wordt bereikt door het delen van kennis en elkaar te helpen. Dit is iets dat bereikt kan worden door middel van intervisie.

Wat is intervisie?

Intervisie is een georganiseerd gesprek tussen collega’s die gelijksoortig werk doen. De groep mag niet te groot zijn, maximaal acht mensen. Een van de gespreksdeelnemers, of de opdrachtgever, brengt een probleem in waar hij of zij over wil sparren. Hoe kijken de andere gespreksdeelnemers er tegenaan, hebben zij kennis en expertise die kan helpen het probleem op te lossen? Hoe zouden zij dat doen? Doel is dat iedere gespreksdeelnemer kan groeien in zijn vakgebied door de kennis en inzichten die in dit gesprek naar voren komen. Men leert naar elkaar luisteren en elkaar te begrijpen. Men leert de juiste vragen te stellen en dit op zijn beurt zorgt dat men goed nadenkt en wellicht heldere ideeën krijgt over de besproken materie. In een intervisiebijeenkomst is iedereen gelijk, er zijn geen hiërarchische rollen. Dit creëert een gevoel van teamwork. Al deze positieve punten (luisteren, vragen, nadenken, samenwerken) werken kwaliteitsverhogend en brengen het bedrijf daarmee op een hoger niveau.

 

Intervisie advocaten

Waarom een gespreksleider intervisie?

Meestal worden intervisiebijeenkomsten gedaan met behulp van een intervisiebegeleider en dat is verstandig. Waarom? Zoals hierboven in de tekst al aangegeven, gaat het erom dat een gesprek plaatsvindt tussen collega’s. Er is dan iemand nodig die het gesprek in goede banen leidt, zodat er niet wordt afgedwaald en de deelnemers de rode draad blijven volgen. De intervisiebegeleider zal het gesprek faciliteren waarbij het de bedoeling is dat de deelnemers elkaar coachen. Verder zal hij faciliteren dat degene die het probleem inbrengt ook echt antwoord krijgt op zijn vragen. Hij zal deze persoon vragen of deze voldoende weet, of dat deze misschien nog met vragen zit waar geen antwoorden op zijn gekomen. Kortom: een begeleider zorgt dat het gesprek op een gestructureerde manier verloopt zodat het maximale resultaat eruit gehaald kan worden.

Kan een van de deelnemers de begeleidende rol op zich nemen?

Uiteraard kan dat. Maar wil je het maximale uit de intervisiegesprekken halen, dan is het advies om een speciaal hiervoor getrainde gespreksleider intervisie de begeleiding te laten doen. Een dergelijke intervisiebegeleider heeft veelal een achtergrond in de gedragspsychologie en is thuis in gesprekstechnieken en -methodieken. Bij intervisie advocaten zijn de vereisten voor begeleiders vastgesteld, hierover meer in de alinea hieronder.

Voor welke branches is intervisie geschikt?

Eigenlijk kan ieder bedrijf intervisie inzetten om de kwaliteit op een hoger niveau te tillen. Maar in de ‘intervisie advocatuur‘ bijvoorbeeld, wordt het zelfs door de Nederlandse Orde van Advocaten verplicht gesteld om minimaal acht uur per jaar aan gestructureerde feedback te besteden, waar intervisie advocaten onder valt. Vereiste is dan dat dit gebeurt onder begeleiding van een deskundige als bedoeld in artikel 26, eerste lid, van de Advocatenwet. Om dit te waarborgen kan een deskundige worden ingehuurd die geregistreerd is bij de NOvA. Dan weet u als advocatenkantoor zeker dat u een begeleider hebt met de juiste kennis en expertise aan boord.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
ajax-loader